dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
# Cadillac Eldorado

Cadillac Eldorado - luksus made in USA

 

 

Eldorado był klasycznym Cadillac -iem przez prawie 59 lat i jest najdłużej znany jako amerykański prywatny luksusowy samochód. Nazwa Eldorado wywodzi się od legendarnego miasta Ameryki Południowej, pełnego złota i bogactwa o którym wszyscy marzyli. Niezależnie od pochodzenia, Eldorado jest swego rodzaju legendą w świecie motoryzacji i nie bez powodu.


Oryginalny Cadillac Eldorado został pokazany z okazji rocznicy Cadillaca. Po raz pierwszy nazwa Eldorado była wykorzystywana do limitowanej edycji wyprodukowanej w 1953 roku. Eldorado nie był na samej górze modeli, ale był zawsze wśród najdroższych i luksusowych pojazdów Cadillac-a. Jak wspomniano powyżej pierwszy Eldorado był produkowany w nadwoziu cabrio, które zostało wprowadzone w 1953 roku. 1950 wyprodukowano tylko 532 sztuki Eldorado. Cadillac oferował samochód w czterech różnych kolorach Aztec Red, Alpine White, Azure Blue, i Artisan ochra, czyli kolor żółty. Tabliczka znamionowa Eldorado była umiejscowiona w centrum deski rozdzielczej a dach cabrio był albo czarny albo biały. 1953 Eldorado miało szyby bez ramek i ogólny styl, który wyznaczał trendy w świecie kabrioletów. Cena detaliczna w 1953 roku za wersje kabrio zaczynała się od 7.750 dolarów.
W 1954 roku w Eldorado zmieniono stylistyke i to co czyniło je wyjątkowym kabioletem nowy model był diametralnie inny od poprzednika stylistyka nawiązywała do innych pojazdów Cadillaca. Cadillac zmienił konstrukcję aby zredukować koszty produkcji.

 

W 1955 roku dokonano więcej zmian, Eldorado otrzymał nową deskę rozdzielczą i cieńsze koła. Do Roku 1956 oferowany był jako 2-drzwiowe coupe z twardym dachem potocznie nazywany Eldorado Seville.W 1957 roku Cadillac Eldorado zaoferował wersje Brougham, który był cztery drzwiowym cabrio. Brougham oferowany był także w wersji ze stalowym dachem, zawieszeniem pneumatycznym, podwójnymi reflektorami, sportowymi fotelami co przekraczało cene 13.000 dolarów. Cadillac Eldorado Broughham oferowany przez dwa lata, sprzedając tylko 704 sztuki. Cadillac Eldorado Brougham dzisiaj to jeden z najrzadziej występujących i kolekcjonerskich pojazdów.
Eldorado Brougham był produkowany ponownie w 1959-1960, ale był to już inny samochód. Pojazdy te były montowane we Włoszech i posiadały wąskie tylne światła z szerokimi listwami. Ostatnie Eldorado można było zobaczyć w 1960 roku i było znane jako Eldorado Sewilli. Po 1960 roku Eldorado cabrio stał się po prostu podstawowym kabrioletem Cadillaca. Chociaż cabrio Eldorado można było zakupić do roku 1966, jego różnice były dostrzegalne wszystkim, którzy interesowali się tym modelem. W modelu Eldorado dokonano ewolucji w 1967 roku i został wprowadzony do elitarnego rynku samochodów luksusowych. Nowe Eldorado zostało jednym z pierwszych aut z przednim napędem. Model ten  zasilał silnik V8 i był połączony ze zmodyfikowaną skrzynią Hydramatic Turbo co czyniło go najmocniejszym samochodem dopuszczonym do seryjnej produkcji. Zastosowano chowane reflektory, które przy złorzeniu wyglądały jak całość atrapy, długą maskę, a od 0-100km/h osiągał w niespełna dziewięć sekund. W 1968 roku silnik został zmodyfikowany do 7,7 litrowego silnika 375 KM.


Począwszy od 1970 roku modelu silnik został "rozwiercony" do 8,2 litra silnik V8, który szczycił się niezwykłą mocą 400 koni mechanicznych i był wyłącznie montowany w Eldorado do 1975 roku. Cadillac oferował nowy hardtop z możliwością otwierania tylnej szyby.  Nowe zmiany okazały się popularne. W 1979 roku nowy Eldorado był oferowany przez Cadillaca 5,7 litra oraz 4,1-litrowy silnik V8, który cechował się znacznie mniejszym zużyciem paliwa aczkolwiek jego moc niebyła imponująca zaledwie 125KM. Cadillac także wprowadza do Eldorado niezależne zawieszeniem z tyłu, co dało więcej miejsca na tylnym siedzeniu oraz w bagażniku.

 

W 1981 roku w modelu Cadillac użyto silnika Diesla o pojemności 5.7l i mocy 125KM. To był pierwszy Eldorado, który miał skomplikowaną elektronikę. Niestety dla Cadillac, przeniesienie napędu i elektroniczny system kontroli nie działał zbyt dobrze. Model otrzymał wiele skarg klientów, ale nie zaszkodziło to ogólnej wiarygodności Eldorado. Do 1986 roku model Eldorado był jeszcze mniejszy określany mianem samochodu kompaktowego.

 

Dla Eldorado konkurencją stał się Lincoln Mark VII. Konsumenci nie byli pod wrażeniem nowego Eldorado, a Cadillac osiągnoł tylko jedną piątą sprzedaży w porównaniu z rokiem 1984. Ta sama podstawowa konstrukcja została wykorzystana do 1991, a sprzedaż nigdy nie wzrosła. Wreszcie  na początku lat dziewięćdziesiątych Cadillac wyprodukował nowe Eldorado. Trafiło ono na rynek w 1992 roku. To Eldorado nie było wszystko, znacznie większe, ale styl był genialny. Zastosowano szyby bez ramek, w przeciwieństwie do niewypału z 1980 roku wprowadzono nowy silnik NorthStar V8 z napędem Eldorado. Eldorado było oferowany  tylko w wersji dwu drzwiowej i chociaż sprzedaż wzrosła od 1980 roku nigdy nie osiągnęła tak wysokiego wyniku, jak w sprzedaży cztero drzwiowego Cadillac Seville.
W 2002 pojawiła się wersja jubileuszowa dla uczczenia w roku następnym  50-ciolecia produkcji modelu Eldorado. Ostatnie Eldorado wyprodukowano 22 kwietnia 2003r i zostal on wyposażony w bardzo silny ponad 300KM silnik napędzający przednie koła. Limitowana edycja malowana była tylko na dwa kolory białym i czerwonym. 

Nieformalnym następcą modeli Eldorado i Eldorado Convertible jest kabriolet ze składanym hardtop-em dachem Cadillac XLR