dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
Benzyna czy diesel - co wybrać

Benzyna czy diesel - co wybrać?

Wiele osób decydujących się na zakup używanego samochodu, zastanawia się jaki rodzaj jednostki napędowej wybrać.Powszechnie obiegowa opinia jest taka, że najlepsze są silniki zasilane olejem napędowym...I tak, i nie!

Zależy co jest wyznacznikiem naszej oceny - koszt eksploatacji, cena zakupu czy osiągi. Z uwagi na bardziej skomplikowaną i zaawansowaną konstrukcję (common rail lub pompowtryskiwacze) silniki na olej napędowy są znacznie droższe w procesie produkyjnym, a więc i samochód wyposażony w taki silnik musi być droższy niż odpowiadający mu mocą pojazd z  benzyniakiem. Pewne jest też to że koszty obsługowe takich nowoczesnych silników diesla muszą być wyższe.

Plusem natomiast jest to że  zadowalają się mniejszą ilością  zużywanego paliwa czyli rzeczywisty koszt eksploatacji takiego pojazdu powinien być niższy. Powinien - chociaż w ostatnich latach i to nie jest regułą, gdyż cena oleju napędowego na wielu stacjach przewyższyła  cenę etyliny 95, zbliżając się do ceny etyliny 98. Tutaj musimy od razu wyjaśnić (oczywiscie w ogromnym uproszczeniu) silniki diesla uzyskują moc dzięki wysokiemu ciśnieniu (sprężaniu) doprowadzającemu do samozapłonu, natomiast silniki benzynowe uzyskują ją dzięki obrotom (szybkiemu spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej).
 
Jeśli chodzi natomiast o osiągi z całą pewnością lepsze są silniki benzynowe, pomimo że konstuktorzy silników  na ON starają się uzyskać porównywalne parametry. Tak samo jak i z doborem samego pojazdu musimy zdawać sobie sprawę że podstawą decyzji o wyborze jednostki napędowej powinno być określenie w jaki sposób i do czego będziemy użytkować nabywany pojazd. Nie ma sensu dopłacać do silnika dieslowskiego jeśli planujemy naszym samochodem  wozić dzieciaka parę kilometrów do szkoły, sporadycznie odwiedzając bliskich, iplanując jeden dalszy wypad w czasie wakacji. Pokonywanie rocznie 20 tyś kilometrów  nie uzasadnia inwestowania w tego typu jednostkę, a trzeba też zdawać sobie sprawę że w naszej strefie klimatycznej  zima stawia jej  wysokie wymagania ( - 20 stopni i może być kłopot) Inna historia jeśli wykorzystujemy samochód do pracy i pokonujemy rocznie od 50 do 100 tyś km. Wówczas jak najbardziej należy zapoznać się z ofertą samochodów z takimi silnikami.

Inną natomiast sprawą jest trwałość jednostek napędowych. Teoretycznie powinna być porównywalna, ale z tym naprawdę bywa różnie. Mamy do czynienia z obydwoma typami silników i możemy wiele na temat jednych  jak i drugich powiedzieć. Z całą pewnością najważniejszy jest sposób eksploatacji, a w zasadzie sposób wykonywania i częstotliwość przeglądów okresowych. Jeśli poprzedni właściciel  odpowiednio traktował swój samochód - nie ma problemu, wystarczy odpowiedzieć sobie na postawione wcześniej pytanie i tylko wybrać markę i kolor. Dobrze jest kupić samochód używany w miejscu, które gwarantuje możliwość zapoznania się ze stanem technicznym pojazdu, oraz zapewnia komfort przejrzenia dokumentów w które wyposażony jest samochód. Przed ostateczną decyzją warto się zastanowić.