Decydujący rozbłysk - rzecz o świecy zapłonowej !
Niewiele osób zdaje sobie sprawę że prawidłowa praca silnika benzynowego uzależniona jest od właściwego doboru wielu elementów tworzących układ zapłonowy. Jednym z jego najważniejszych składników jest świeca zapłonowa od pracy której tak naprawdę zależy niezawodność inicjownia zapłonu. A szczególnie ważne jest to zwłaszcza podczas zimnego rozruchu gdzie to właśnie od tego elementu wytwarzającego iskrę zapłonową zależy właściwa praca silnika.
Współcześnie stosowane świece zapłonowe są wysoko zaawansowanym technologicznie produktem zawierającym w sobie niezwykle dopracowane i wytrzymałe materiały, spełniające szereg wymagań : mechanicznych, elektrycznych, chemicznych i termicznych. W benzynowych jednostkach produkowanych obecnie praktycznie przez wszystkie wiodące koncerny samochodowe pojawiają się napięcia w układach zapłonowych o wartościach dochodzących do 40 tysięcy Volt, dlatego też izolatory musza charakteryzować się wysoką odpornością na przebicia. Podobnie dużą przeszkodą mogącą wywołać przeskok iskry na stożku izolatora jest proces powstawania zanieczyszczeń w trakcie spalania paliwa i oleju tworzących nagar/sadza,szkliwo i popiół/, któremu przeciwdziała uzyskanie odpowiedniej odporności na odkładanie się sadzy.
Następnym wyzwaniem dla konstruktorów jest uzyskanie odpowiedniej wytrzymałości montażowej gdyż uszkodzenie powłoki ceramicznej przez naprężenia w trakcie wkręcania świecy, mogłoby doprowadzić do utraty właściwości izolacyjnych oraz odporności na zmienne ciśnienie.
Na stożek izolatora znajdujący się wewnątrz komory spalania działają agresywne gazy w sytuacji jego rozgrzanie do bardzo wysokiej temperatury, musi posiadać odpowiednią odporność na wypalanie oraz odporność na zanieczyszcenia mogące zakłócić przebieg iskry. Ten parametr termiczny określający odporność na gwałtowne schładzanie przez mieszankę paliwowo-powietrzną należy połączyć z doskonała przewodnością cieplną pozwalającą odprowadzić ciepło do głowicy. Spełnienie wymienionych wyżej wymagań skutkuje koniecznością sięgnięcia przy konstruowaniu współczesnych świec zapłonowych do pierwiastków wyjątkowo rzadko spotykanych.
Ponad 400 milionów sztuk świec zapłonowych montowanych rocznie przez producentów samochodów zbudowanych jest w ten sposób że posiadają elektrody wykonane przy udziale metali szlachetnych - srebra, platyny a ostatnio również palladu.
W ziązku z tym nikogo nie powinna dziwić różnica cen wydawało by się takich samych świec zapłonowych. Lepsza musi być droższa - i nic tego nie zmieni.
wildern 2013