dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
4x4 czy aby napewno

4x4 czy aby na pewno?

Często klienci zadają nam pytanie - czy warto kupić samochód z napędem na cztery koła - AWD ( all wheel drive ). Od razu możemy odpowiedzieć - warto!! Musimy tylko pamiętać o kilku podstawowych informacjach które trzeba wziąć pod uwagę decydując się na taki zakup.

Używany samochód 4x4 z całą pewnością jest droższy niż odpowiadający mu wielkością zwykły pojazd.
Zwłaszcza że tak naprawdę znaczek AWD nie zawsze w pełni odpowiada prawdzie. Napęd na wszystkie koła wymaga zastosowania znacznie bardziej skomplikowanego i co za tym idzie droższego rozwiazania konstrukcyjnego. Przenoszenie napędu na wszystkie koła jest realizowane w bardzo różny sposób w zależności od producenta.

Wiadomym jest że w większości samochodów stosowany jest napęd bezpośredni porzez półosie i przeguby napędzając koła jednej osi (w większości jest to przód), czyli rozwiązanie dość proste i przy tym tanie. Droższe  rozwiązanie - napęd na tylną oś konsekwentnie stosują w swoich samochodach BMW i Mercedes. To rozwiązanie wykorzystuje wał napędowy przekazujący moc ze skrzyni biegów na tylny most półosie i koła. Jak też powszechnie wszystkim wiadomo w tym rozwiązaniu aby samochód bezproblemowo pokonywał zakręty niezbędny jest mechanizm różnicowy umożliwiający pracę kół z różnymi prędkościami. I tutaj mamy pierwszy poważny problem techniczny którego rozwiązanie róznicuje poszczególne napędy AWD a tym samym klasyfikuje pojazd.

I tutaj pojawiają się różne rozwiązania przekazania napędu na drugą oś. Pierwszym i najprostszym jest wyprowadzenie dodatkowego napędu na na tył poprzez dołożenie tylko prostej skrzynki rozdzielczej bez mozliwości jakiejkolwiek ingerencji w jej pracę. Przeniesienie napędu następuje  w sposób prosty i w zasadzie już mamy napęd na 4 koła.  Sprawdza się to do momentu dopóki któreś z kół tylnej osi nie straci przyczepności, wówczas moc jest przekazywana na drugie koło i z tego AWD robi nam się niespodziewanie napęd na 3 koła ;-).  Modyfikacją tego typu konstrukcji jest zastosowanie  układów sprzęgłowych dokonujacych samoczynnego odlączenia lub załączenia w zalezności od warunków.

Możliwość włączania i wyłączania napędów dodatkowych w zależności od sytuacji kierowca ma tylko w bardziej zaawansowanych rozwiązaniach. Pełne przekazanie momentu obrotowego na każde z kół może być realizowane tylko w układzie gdzie zastosowane są urządzenia blokujące mechanizm różnicowy. Takie rozwiązania możemy spotkać jedynie w niektórych rozwiązaniach  i tylko wówczas możemy mówić o pełnym napędzie 4x4. Inna sprawa w jaki sposób zamierzamy wykorzystywać nasz pojazd i w jakich warunkach będziemy dodatkowe możliwości sprawdzać.

wildern 2012

 

 

Polub demot.pl na Facebooku

 

 

Polub demot.pl na Facebooku