dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
parkuj i jedź!

parkuj i jedź!
 

Od niedawna w naszym kraju pojawiła się koncepcja wdrożenia bardzo popularnego  w europie zachodniej systemu " Park & Rive " polegającego na udostępnianiu kierowcom samochodów osobowych parkingów na obrzeżach dużych aglomeracji miejskich a w ramach opłaty parkingowej oddanie do ich dyspozycji komunikacji miejskiej.

 

 

 

 

 

W Warszawie udało się przy udziale środków pomocowych w ramach Programu Regionalnego "Narodowa Strategia Spójności" finasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wybudować sieć parkingów wielopoziomowych wpisujących się w system " Parkuj i Jedź " (P i R) spełniających jednocześnie funkcję punktow przesiadkowych komunikacji miejskiej będących w Zarządzie Transportu Miasta Warszawy. Wybudowano dziewięć parkingów w ramach tego programu : P+R Metro Marymont, P+R Metro Młociny, P+R Metro Ursynów, P+R Metro Młociny II, P+R Anin SKM, P+R Al. Krakowska, Metro Wilanowska, P+R Połczyńska, P+R Metro Stokłosy. W trakcie budowy znajdują się jeszcze dwa P+R Wawer SKM oraz P+R Ursus Niedźwiadek.

 

 

 

 

Koncepcja takiej organizacji transportu wewnątrz dużych miast jest doskonałym pomysłem pozwalającym na poprawienie drożności w naszych zatłoczonych metropoliach. Wszyscy wiemy że większość osób które pracują w miastach do pracy dostaje się korzystając z własnych lub firmowych samochodów osobowych  a potem próbuje znaleźć miejsce do zaparkowania. Oczywiście wszyscy starają się pozostawić swój pojazd jak najbliżej siedziby powodując w godzinach dojazdu  i wyjazdu gigantyczne blokady ulic komplikując życie sobie samym jak też i mieszkańcom którzy bardzo często nie są wstanie zaakceptować takiego stanu. Bardzo często prowadzi to do konfliktów w których rozwiązanie zmuszone są zangażować się różne służby takie jak Staraż Miejska, agencje ochrony a czasem nawt Policja. System który pozwala pozostawić samochód w miejscu z którego możliwe jest dotarcie do centrum lub na drugą stronę aglomeracji w czasie porównywalnym a często nawet krótszym niż pojazdem as przy tym nie generuje dodatkowych kosztów dla parkującycj jest rozwiazaniem optymalnym. Wymaga jednak szeregu działań zarówno w zakresie decyzji administracyjnych samych wladz miejskich jak tez i nakładów inwestycyjnych ze strony firm lub podmiotów komunalnych biorących udział w takim przedsiewzięciu. Parkingi jako takie w wiekszości miast są płatne i nastawione głównie na uzyskiwanie przychodów pozwalających na generowanie zysków na rzecz właścicieli i administratorów. Nieco inaczej wygląda sytuacja z komunikacją miejską gdyż w większości miast jest ona dofinansowywana z budżetów lokalnych. Udostępnianie miejsc parkingowych i wykorzystanie opłat parkingowych jako biletów komunikacji zbiorowej wymaga integracji zarówno sposobów rozliczania jak i kontroli korzystających z tego systemu. Pewnym jest natomiast że korzyści z wdrożenia tego systemu bedą mieć zarówno użytkownicy, jaki mieszkańcy oraz zmotoryzowani turyści.
Cieszyć się należy że udało się wdrożyć taki program w naszej stolicy i kibicować innym miastom będącym w trakcie  realizacji podobnych inwestycji.



wildern 2012