automatyczna czy manualna skrzynia biegów.
Od jakiegoś czasu zwiększyło się zainteresowanie samochodami wyposażonymi w automatyczne skrzynie biegów. Wielu szukających używanego samochodu zadaje pytanie czy takie rozwiązanie sprawdza się obawiając się kłopotów z eksploatacją pojazdu tego typu.
Samo użytkowanie jest banalnie proste i przyjemne a przyzwyczajenie się do braku trzeciego pedału w podłodze i znalezienie zajęcia dla lewej nogi pozbawionej obowiązku wciskania sprzęgła trwa dosłownie kilkanaście minut. Wiele osób które tylko przez jakiś czas użytkowały samochody wyposażone w automatyczne skrzynie przekładniowe nie potrafiły wrócić do starego sposobu jazdy przez bardzo długi okres.
W trakcie codziennej eksploatacji samochody z taką skrzynią spisują się naprawdę bezproblemowo i w zależności od zastosowanego rozwiązania można dobrać odpowiednią charakterystykę pojazdu którego chcemy być właścicielem. Początkowo stosowane były skrzynie cztero i pięciobiegowe, obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem są skrzynie sześciobiegowe. Klasyczne rozwiązanie pozwala wybierać cztery tryby pracy P (parking), N (neutral czyli tzw luz), D (drive czyli jazda do przodu), R (rear czyli jazda do tyłu ). Stosowane są też modyfikacje np w samochodach terenowych do przelączenia automatu w tryb Low - czyli redukujący przełożenia i umożliwiający jazdę w trudniejszych warunkach. Nowoczesne rozwiązania stosowane przez producentów pozwalają najnowszym konstrukcjom pracować w trybie półautomatycznym pozwalając na indywidualną zmianę biegów w górę i w dół umożliwiając dynamiczną jazdę osobom o bardzej sportowym usposobieniu na przykładzie spotykanych coraz powszechniej skrzyń typu DSG (Direct Shift Gearbox).
Powszechnie powtarzana jest opinia że samochody z automatem zużywają znacznie więcej paliwa. Nie możemy się zgodzić z takim stwierdzeniem gdyż eksploatując tego typu samochody obiektywnie stwierdziliśmy pięcioprocentowe zwiększone zużycie co praktycznie nie ma żadnego znaczenia przy dłuższej eksploatacji.
Znacznie większe znaczenie ma styl jazdy użytkownika niż rodzaj stosowanej skrzyni biegów. Omawiając koszty eksploatacji należy też od razu wyjaśnić że automatyczna skrzynia biegow jest elementem dość skomplikowanym pod względem konstrykcyjnym i jako taki wymaga odpowiedniego traktowania podczas tzw dużych przeglądów okresowych.
Prawidłowa wymiana oleju i filtrów stosowanych w tym elemencie do najtańszych nie należy, ale chcąc uniknąć późniejszych problemów nie należy tutaj szukać żadnych oszczędności. Podstawą jest właściwy dobór materiałów eksploatacyjnych i to należy bezwzględnie pozostawić warsztatowi w którym dokonujemy przeglądu. Jeśli zaś chodzi o niezawodność i komfort użytkowania można powiedzieć że sprawdzono to już w Stanach Zjednoczonych gdzie samochodów z manualną skrzynią biegów praktycznie nie ma. Jedno jest pewne takie rozwiązanie techniczne pozwala na lepszą i w długim okresie czasu ekonomiczniejszą eksploatację jednostki napędowej czyli kazdemu użytkownikowi przyniesie korzyści - wystarczy tylko pokonać psychologiczną barierę podczas zakupu.
wildern 2011