dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
# Ford Fairlane - pierwsza generacja

 Ford Fairlane - pierwsza generacja
 

 


 

W 1955 roku firma Ford Motor Company wprowadziła na rynek model Fairlane, zastępując nim wcześniejszy Crestline. Jego główną konkurencją na rynku motoryzacyjnym w tym okresie, był Chevrolet Bel Air. Nazwa nowego modelu auta została zaczerpnięta od nieruchomości Fair Lane, należącej do Henry Ford-a, w pobliżu Dearborn w stanie Michigan. Samochód ten produkowany był w Stanach Zjednoczonych w latach 1955-1971. Załączona galeria zdjęć przedstawia pierwszą generację modelu (1955-1956) w czterodrzwiowej wersji CUSTOMLINE, z silnikiem V8 z 1956 roku. Model dostępny był również jako: 2-drzwiowe coupé (Crown Victoria Skyliner) z dachem wykonanym z barwionego, przeźroczystego tworzywa sztucznego, 2-drzwiowy kabriolet (Cabrio Sunliner), 2 drzwiowy sedan (Victoria), a także jako 2 lub 4-drzwiowe kombi. W samochodach stosowano dwa rodzaje silników, pierwszy: R6 o pojemności 3,7L oraz drugi V8 o pojemności 4,5 L, opcjonalnie dostępny był również mocniejszy Y-Block nazywany Thunderbird V-8. Napęd przekazywany był na tylną oś poprzez manualną lub automatyczną skrzynię biegów. W roku 1956, wprowadzono klika zmian modelu, między innymi: pakiet bezpieczeństwa dla pasażerów, mocniejsze silniki V8 (4,8 L) i (5,1 L), z których ostatni osiągał moc 225 KM. Druga generacja Fairlane weszła do produkcji od 1957 roku, w modelu zmieniono na większy rozstaw osi i długość auta. Zmienił się również wygląd zewnętrzny samochodu. Silniki w dużej mierze pozostały takie same jak przed rokiem. Wielką nowością było wprowadzenie w 1957 roku Fairlane


 

500 Skyliner z chowanym dachem typu hardtop, którego górna cześć, na zawiasach była opuszczana w dół do przestrzeni bagażnika, za pomocą jednego przycisku. Niestety opcja ta była droga i dosyć awaryjna, ponadto schowany dach zajmował prawie całą przestrzeń bagażnika, dlatego model był sposobem na przyciągnięcie uwagi klientów, jednak nie był sukcesem finansowym. Kolejna modernizacja przeprowadzona została w 1958 roku, Fairlane otrzymał nowsze - modne reflektory Quad, wlot powietrza, który pasował do modelu Thunderbird i inne zmiany stylizacji. Wprowadzono także nowy silnik typu big-block FE V8 (5.4 L i 5.8 L), który zastąpił poprzednie największe V8, oraz lepszą 3-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Całkiem nowy model Fairlane, zmieniający zupełnie stylistykę samochodu został przedstawiony w 1960 roku. Ostatecznie Fairlane został zastąpiony przez model Torino. W roku 1971 zaprzestano używania nazwy Fairlane, a wszystkie średniej wielkości modele produkowane w USA przez Forda, otrzymały nazwę Torino. Pod nazwą Fairlane, australijska fabryka Forda produkowała jeszcze, kolejne generacje modelu aż do 2007 roku. Ford Fairlane z pierwszych lat produkcji, zasłużenie wszedł do historii motoryzacji, a jego piękną sylwetkę możemy widywać na pokazach motoryzacyjnych i w najlepszych filmach. Przykładem może być brązowo kremowy Ford Fairline, model z 1957 w wersji cabrio, prowadzony był przez Pierce Brosnana w "Die Another Day", jednym z filmów o agencie 007, Jamesie Bondzie nagrywanym w 2002 roku na Kubie. Dzisiaj Fordy Fairlane z pierwszej i drugiej generacji mają rzesze wielbicieli, a ceny dobrze zachowanych egzemplarzy biją rekordy wysokości.
 


Zbigniew Wilk

 

Polub demot.pl na Facebooku