dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
# d-124 opona z PRL

Opona jak marzenie!

Opona Stomil D-124 bo o niej właśnie mowa, była w latach 80 ubiegłego wieku produktem prawie niedostępnym i tak pożądanym jak wolność. Produkcję rozpoczęto w 1976 roku w Dębickich Zakładach Opon Samochodowych ''Stomil''. Dębicki zakład po zakończeniu II Wojny Światowej funkcjonował jako filia poznańskiego ''Stomilu'' do roku 1949, kiedy został upaństwowiony. Nazwę ''Stomil'' otrzymały wówczas wszystkie polskie firmy produkujące wyroby z gumy a także ośrodki i instytuty badawcze oraz centrale handlowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Licencja na D-124 została zakupiona w 1975 roku od firmy UNIROYAL, jako model pokrewny z Rally R180, pomimo że początkowo delegacja Zjednoczenia Przemysłu Oponiarskiego negocjowała zakup licencji na inną oponę z firmą Continental. W czerwcu 1976 roku Dębicki zakład wyprodukował pierwszą oponę radialną z rzeźbą bieżnika D-124. Opona ta była przeznaczona m.in. do fiata 125p i fiata 126p. Charakterystycznym a dzisiaj już kultowym stały się rowki promieniowe oraz obwodowe, symetryczna rzeźba, promieniowo-poprzeczne ułożenie lamelek oraz duże klocki rzeźby bieżnika.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opona letnia jaką jest D-124, ze względu na niedostępność jakichkolwiek innych była traktowana jako całoroczna. Któż nie pamięta fragmentu serialu "Zmiennicy" dotyczącego zakupu wozów zaprzęgowych w celu uzyskania nowych opon. Do początku lat 90 opona D-124 była podstawowym modelem stosowanym w polskich samochodach osobowych. Ten wzór bieżnika znalazł także zastosowanie w oponach wzmacnianych stosowanych fabrycznie w Polonezie Trucku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Można rzec, że historia opony D-124 zatoczyła koło, gdyż obecnie opona ta - w ładnym stanie - staje się poszukiwaną przez osoby, które odrestaurowują pojazdy Polskiej produkcji a także kierowców użytkujących i utrzymujących w oryginalnym stanie Polonezy, Fiaty 125p czy 126p. Produkcja opony z typem bieżnika D-124 została zakończona dopiero w roku 2005.

 

 

 

Zbigniew Wilk