Jeśli czujesz przesyt obserwując wokół siebie same Volkswageny Passaty, czy Fordy Mondea to francuski producent firma Citroen przygotowała dla Ciebie prawdziwy okaz: nowy model C5. Już sam fakt że samochód ten w klasie wyższej - średniej na terenie naszego kraju nie jest tak popularny jak wspomniane wcześniej modele jest dodatkowym atutem.
Atrakcyjne wzornictwo, kształ pełen dynamiki, linia podkreślająca nowoczesność i zmysłowość - czegóż żądać więcej. Projektanci odrobili swoje zadanie na piątkę z plusem.
Testowana przez nas wersja to czterodrzwiowy sedan przypominający z wyglądu olbrzymią limuzynę. Elementy nadwozia zostały tak wyprofilowane aby uzyskać jak najmniejszy współczynnik oporu powietrza - pokrywa przednia, reflektory a nawet tylna szyba której wklęsłość zaprojektowano podporządkowując wszystko wspólczynnikowi CX. Efektem jest wyjątkowy komfort w czasie przemieszczania się pojazdem.
Duże chromowane logo zdobiące potężną /notabene aluminiową/ maskę nadaje C5 wyjątkowo charakterystycznego stylu. Podobnie dystyngowany wygląd pojazdowi nadają chromowane klamki, listwy, a podkreśla wyjątkowość zastosowanie do konstrukcji głównych reflektorów szkła zamiast tworzywa sztucznego. Całość wieńczą specjalnie zaprojektowane do tego właśnie modelu obręcze kół wykonane z lekkich stopów.
Podobnie jest z wykończeniem wnętrza opisywanego modelu: szlachetnie, elegancko i szykownie – po prostu „pełna wygoda”. Harmonijne połączenie wyrafinowanej estetyki z ekskluzywnymi i dobranymi z wyjątkowym smakiem najwyższej jakości materiałami. Może nieco przesadzono z aluminiowymi /albo raczej udającymi aluminiowe/ dodatkami na konsoli, ale to już raczej kwestia gustu.
Głowną uwagę przykuwa jednak niespotykana u innych producentów deska rozdzielcza którą zaprojektowali styliści w Citroenie. Połączenie geometrycznych kształtów scalające w jeden element wszystkie wyloty nawiewów, elementy regulacji, wskaźniki i przyciski może budzić sporo emocji. W odróżnieniu od innych europejskich producentów w Citroenie praktycznie w każdym modelu stosowane stosowane są elektroniczne wyświetlacze pokazujące prędkość samochodu, przebieg oraz stan paliwa. Bursztynowe podświetlenie wskaźników i komputera pokładowego może nieco razić ale z modą się nie dyskutuje!
A do tego sącząca się z ukrytych głośników najwyższej jakości muzyka pochodząca z wyrafinowanego systemu audio.
Tutaj należy też wspomnieć o nieco kontrowersyjnym rozwiązaniu stosowanym konsekwentnie przez koncern we wszystkich swoich nowych samochodach, a mianowicie stałej środkowej części kierownicy, która z uwagi na nietypowe rozwiązanie wymaga przyzwyczajenia. Czy to rozwiazanie jest lepsze? Trudno jednoznacznie na to pytanie odpowiedzieć. Z całą pewnością optycznie pozwala zapanować nad wszystkimi przełącznikami i regulatorami umieszczonymi w nieruchomej części kolumny kierowniczej. Specjaliści z Citroena twierdzą że takie rozwiązanie pozwala poprawić bezpieczeństwo kierowcy w przypadku otwarcia się poduszki powietrznej, z uwagi na jej stałą pozycję. Może mają rację? Lepiej jednak abyśmy nie musieli się o tym przekonać. O nasze bezpieczeństwo dba jednak jeszcze wiele innych elektronicznych systemów a samochód wyposażono w system kurtyn powietrznych oraz poduszek chroniacych nogi kierowcy. Nie ma co wspominać o ABS, ESP, ASR, EBD oraz BAS w które wyposażono samochód czyniąc go znacznie przyjaźniejszym nawet dla niezbyt doświadczonego kierowcy. Niestandardowym u innych producentów jest też dodanie elektrycznie składanych podgrzewanych elektrycznych lusterek oferowany w C5 oprócz systemu sterującego wewnętrznymi soczewkami w reflektorach /follw me home/. Ilość miejsca wewnątrz pojazdu jest bardziej niż wystarczająca. Pasażerowie tylnych siedzeń dzięki obniżonemu prawie do zera tunelowi środkowemu maja do dyspozycji naprawdę sporo wolnej przestrzeni.
Siedzenia przednie posiadaja pełną elektryczna regulację, natomiast znajdujący się pomiędzy nimi pokaźny podłokietnik skrywa pod sobą obszerny i dodajmy praktyczny schowek. Tylna kanapa również oferuje duży komfort podróżującym osobom posiadając także składany środkowy podłokietnik. Trochę mniej wygodnie będzie miał trzeci pasażer, ale coś za coś. Praktycznym rozwiązaniem jest możliwość złożenia tylnego siedziska co pozwala znacznie zwiększyć przestrzeń ładunkową w bagażniku.
Może się pojawić pytanie - z jakim silnikiem wybrać w nowy model Citroena?
W C5 trzeciej generacji producent zdecydowanie stawia na jednostki zasilane olejem napędowym. Najsłabszy o mocy 110KM i pojemności 1,6 litra doskonale spisywał się w mniejszych modelach producenta, ale w C5 jest nieco leniwy i zbyt mało dynamiczny, atutem natomiast jest wyjątkowo umiarkowany apetyt na paliwo.
Lubiący nieco agresywniejszy styl jazdy, przy zachowaniu rozsądnych kosztów eksploatacyjnych powinni zainteresować się jednostką o pojemności 2,2 litra dysponujący mocą 173KM. Ta jednostka posiada dość spory moment obrotowy, a nadwyżka mocy pozwala na pełne wykorzystanie właściwości trakcyjnych auta. Producent proponuje jeszcze silnik 3,0 litra V6 i mocy powyżej 240KM - to juz oferta dla najbardziej wymagających zwolenników diesli.
Oczywiście są też oferowane silniki benzynowe:1,6 litra o mocach od 120KM do 150KM, 1,8 litra o mocy 136KM oraz 2,0 litra o mocy 143 KM a nawet wersja 3,0 litra V6 o mocy 211KM.
Z całą pewnością każdy znajdzie coś dla siebie, a czy będzie z zakupu zadowolony - to już czas pokaże.
wildern 2012