dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
# Chevrolet Bel Air

Chevrolet Bel Air

Na początku lat 50 Chevrolet zmienił design produkowanych przez siebie samochodów. Ten rewolucyjny styl stał się wzorem i wyznacznikiem nowej ery dla wielu koncernów motoryzacyjnych. W okresie 1950 -1952, wprowadzono do sprzedaży Chevroleta z typowym sztywnym dachem (DeLuxe), model ten nazywany był Bel Air Hardtop. Konstrukcyjnie został zaprojektowany jako kabriolet, ale z dachem łączonym na stałe. Pomysł wywodził się od pierwszych samochodów marki Chevrolet, lecz auta tego typu nie były produkowane od 1920 roku. Jednak prawdziwy powiew świeżości nastąpił wraz z wprowadzeniem na rynek w 1953 roku nowszych modeli samochodów, a oznaczenie Bel Air trafiło tylko do gamy modeli premium. Chevrolet wprowadził także w tym roku dwa niższe modele (150 i 210), będące następcami odpowiednio serii Styleline Special oraz Styleline DeLuxe. 1953 roku Chevrolet był reklamowany jako "całkowicie nowy". Rzeczywiście ze względu na przeprojektowane nadwozie, nową stylistykę, zmieniony przód i tył pojazdu, był nowością na rynku. Niemniej jednak, Chevrolet ten miał podobną ramę i układ napędowy jak wcześniejsze modele oraz rozwiązania technologiczne pamiętające czasy przedwojenne. Bel Air produkowany w latach 53-54 był modelem przejściowym, który utorował drogę dla ikony motoryzacji jaką niewątpliwie jest Bel Air z roczników 55-57. Produkowane od 1955 roku modele były dobrze wyposażone, posiadały wiele opcji i udogodnień dla kierowcy, jak np. wspomaganie kierownicy. Stylistyka nowego Chevroleta była ostra i z jasnym przekazem, GM reklamował nowego Bel Air-a jako "gorący" model. Chevy zyskał także nowy silnik V8 dostępny w opcji oraz 2 biegową skrzynię automatyczną PowerGlide lub trzy biegową manualną skrzynię biegów z opcjonalnym nadbiegiem. Nowy V8 o pojemności (4340 cc) V8 to górnozaworowa jednostka, uzyskująca dużą moc. Silnik okazał się tak dobry, że pozostał w produkcji na

wiele dziesięcioleci i stosowany był w wielu modelach. W roku 1956 przeprowadzono lifting samochodu, głównie ze względu na klientów, którzy wybierali między Ferrari a Chevroletem Bel Air. W 1957 roku pojemność silnika "Super Turbo V8 Fire" wzrosła do

(4640 cc). Bel Air w opcji z mechanicznym wtryskiem paliwa uzyskiwał moc 283 KM (211 kW)! Modele te zwane "Fuelie" są dzisiaj rzadkością, gdyż większość Bel Air zostały wyposażone w gaźniki. Modele z lat 1955 -1957 są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych samochodów rodem z USA, uznawanymi za samochody wszech czasów. Zadbane egzemplarze (szczególnie Sport Coupé i Cabrio) są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów i pasjonatów. Bel Air w latach 1955-1957 był również produkowany z przeznaczeniem dla ruchu lewostronnego i wysłany do Republiki Południowej Afryki, Australii, Nowej Zelandii. Od roku 1958, zostały wprowadzone nowe modele Chevroleta, niższe i cięższe niż ich poprzednicy. W 1959 roku, Chevrolet podniósł model Impala do rangi flagowego samochodu Chevroleta, co spowodowało, że Bel Air spadł do klasy średniej. W segmencie samochodów z zacięciem sportowym, numerem jeden staje się Chevrolet Corvette, który na lata zmieni wizerunek amerykańskiej motoryzacji.

 

 

Zbigniew Wilk

 

Polub demot.pl na Facebooku