Chatenet - mikrus z italii
Przechadzając się po uliczkach Włoskiego Civitavecchia, natknąłem się na taką małą ciekawostkę motoryzacyjną. Nie miałem okazji wcześniej zetknąć się mikrosamochodem tej marki, więc ubolewając nad faktem, że nie wiem z czym mam do czynienia, zrobiłem kilka fotek i ruszyłem dalej. Nie dało mi to jednak spokoju i po powrocie do domu, postanowiłem trochę poszperać i znaleźć informacje z jakim fragmentem przemysłu motoryzacyjnego się zetknąłem. Okazało się, że informacje na temat pojazdów tego typu są niezwykle interesujące.
Chatenet, bo to o nim teraz się rozwodzę, jest marką produkującą samochody kategorii mikro, jednak bardziej wyrafinowanych konstrukcyjnie i wysublimowanych stylistycznie w porównaniu z pojazdami konkurencji. Firma Chatenet Automobile powstała w 1984 r., a jej fabryka mieści się w południowo-zachodniej części Francji, w miejscowości Pierre-Buffiere.
Powstanie i rozwój tego rynku motoryzacyjnego w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, wynikał z przepisów regulujących kwestię posiadania prawa jazdy oraz konieczności przeprowadzania badań psychotechnicznych dla kierowców poruszających się większymi samochodami. Pojazdy z kategorii L6e, były zatem popularne głównie u osób w podeszłym wieku. W tym okresie pojazdy klasy mikro, były traktowane po macoszemu. Składane często z elementów pochodzących z samochodów wyższych klas, były niesymetryczne i przypominały raczej sprzęt AGD. Firma Chatenet wchodząc na rynek mikro-samochodów, z góry założyła, że ich pojazdy będą zupełnie inne niż u konkurencji. Wprowadzone modele Stella, Barooder czy Speedino zostały pozytywnie przyjęte przez rynek, a firma postawiła na dalszy rozwój.
Nawiązanie współpracy z biurem konstrukcyjnym CENTRO POLO DESIGN, zaowocowało prototypem, nowej gamy modeli CH. Wprowadzony do sprzedaży w 2008r., produkcyjny model CH26 wyglądem tylko nieznacznie odbiegał od prototypu. Dla klientów szukających pojazdu w klasie mikro, ciekawa sylwetka i nowoczesny design, może się podobać. W 2013 roku fabryka Chatenet Automobiles wprowadziła do sprzedaży nową gamę modeli CH z oznaczeniem V2. Chatenet posiada silnik o pojemności 523cc i elektroniczny ogranicznik prędkości maksymalnej do 45 kilometrów na godzinę. Przy jego niewielkiej wadze (349 kg), spalanie oscyluje w granicach 3 litrów na sto kilometrów.
Jest jeszcze jedna ciekawostka, dotycząca tych mikro-samochodów. Według polskich przepisów dwa modele Chatenet spełniają wymogi kategorii homologacyjnej L6e, są to CH26 i CH32, oraz jeden spełnia wymogi kategorii homologacyjnej L7e – CH30, co oznacza, że np. modelem CH26 za zgodą rodziców i po uzyskaniu prawa jazdy kategorii AM mogą poruszać się osoby które ukończyły 14 lat! I tak napotykając na swojej drodze mikro-samochód Chatenet, zupełnie przypadkiem zetknąłem się z całkiem sporym rynkiem motoryzacyjnym, który według najnowszych prognoz będzie się znacznie rozwijał. Zdaniem ekspertów, ze względu na coraz większe natężenie ruchu w centrach miast, rosnące kłopoty ze znalezieniem miejsca parkingowego, szalone ceny paliw oraz surowe normy spalania, to właśnie mikro-samochody są przyszłością motoryzacji na starym kontynencie.
Zbigniew Wilk
Polub demot.pl na Facebooku