Fiat 500 - powtórka z historii.
Koncern z Włoch w 2004 r. przedstawił projekt o nazwie Trepiunio nawiązujący do historycznego i bardzo popularnego w całej europie modelu "500" z lat 1957-1975. Fiat wyprodukował w tym okresie ponad trzy miliony sztuk tego samochodu. Nowym projektem koncern Fiata postanowił wykorzystać zapoczątkowaną przez Volkswagena modelem New Beetle modę na samochody nawiązujące dawnych kultowych aut. Do sprzedaży nowy model trafił pod koniec 2007 r. Wprawdzie bezpośrednim konkurentem nowego Fiata "500" jest Panda czyli również samochód koncernu z Turynu, ale przeznaczony został dla klientów bardziej wymagających i o nieco wyższych dochodach, tak więc porównywać go należy samochodami Mini (MG Rover) i właśnie New Beetle z VW.
Początkowo całość produkcji została zlokalizowana w polsce w zakładach Fiata w Tychach, ale w wyniku decyzji związanych z koniecznościa poprawienia kondycji zakładów Fiata na terenie Włoch koncern podjął decyzję o przeniesieniu produkcji tego modelu od 2011 r. do zakładów w Mirafiori. a w celu wejścia na rynki amerykańskie uruchamiana jest również produkcja tego modelu na terenie Meksyku w zakładach Toluca. Nuova 500 produkowana jest w wersjach z silnikami:benzynowymi o poj. 0,9l.(875 cm3) dysponujący mocą 85KM , 1,2 l.(1242 cm3) dysponujący mocą 69 KM, 1,4 16V (1368 cm3) o mocy 100 KM oraz dwie jednostki diesla 1,3 Multijet (1248cm3) o mocach 75 i 95 KM. Pięćsetka jest też produkowana w wersji sportowej Abarth z silnikami 1,4 T-Jet o mocach 135 i160 kM. wyjątkowy model Abarth 695 Tributo Ferrari dysponuje mocą 180 KM przyspieszając do 100 km/h w 6,9 s. i rozwijający prędkość 225 km/h.
Mamy okazję dokladniej obejrzeć jeden z tego typu pojazdów - konkretnie wyprodukowany w 2008 r samochód z silnikiem o pojemności 1,2 litra z bardzo niewielkim przeiegiem 7000 km. Jest to samochód praktycznie samochód nowy a więc raczej trudno wypowiadać się o zużyciu konkretnych części, a zawieszenie pracuje identycznie z samochodami bezpośrednio od producenta. Prowadzi się doskonale i jak na tak mały pojazd cechuje się dobrymi własciwościami trakcyjnymi, należy jednak uważać podczas pokonywania zakrętów gdyż odczuwalna jest tendencja do utraty kontroli nad pojazdem.
Samochód jest wyjątkowy - urzeka stylistyką wnętrza nawiązującą do swojego poprzednika z lat 60 - tych, łacząc jednocześnie współczesną funkcjonalność i ergonomię z dawną prostotą.Przykładem jest wielofunkcyjny zintegrowany z wyświetlaczem LCD wskaźnik prędkościomierza, oraz sam układ panelu sterującego nawiewem i klimatyzacją. Jakość użytych przez producenta materiałów wykończeniowych stoi na wysokim poziomie, podobnie z doborem kolorystyki i wykonaniem powłoki lakierniczej.
Samochód nie jest duży, ale pozwala na swobodne podróżowanie czterem osobom z niewielką ilością bagażu podręcznego - idealny samochód na dojazdy do pracy i powrotne zakupy.
Jednak całą pewnością nie jest to pojazd dla wieloosobowej rodziny mający spelniać wszystkie wymagania stawiane samochodom wielofunkcyjnym - jest na to po prostu za mały.
wildern 2011
Polub demot.pl na Facebooku