Subaru Impeza WRX - rajdówka na piątkę!
W roku 2000 firma wprowadziła nową stylistykę swoich samochodów osobowych. Wnętrze oraz nadwozie zostały zaprojektowane od podstaw, a model oznaczany jest od tej pory jako GDA (sedan) lub GDB (kombi). Ujednolicono też nazwę wersji turbodoładowanej, która na całym świecie nazywa się Impreza WRX. Po raz pierwszy na starym kontynencie pojawiła się oficjalnie kultowa odmiana o jeszcze bardziej agresywnych parametrach: Subaru Impreza WRX STi (265 KM), którego premiera nastąpiła we wrześniu 2001 roku. Pierwsza wersja karoserii GD zwana jest (ze względu na charakterystyczne okrągłe reflektory) "bug-eye" (ang.: "robakooki"). Charakterystyczną cechą platformy GD jest znaczne zróżnicowanie konstrukcyjne modelu sedan i kombi. W przeciwieństwie do platformy GC, w której samochody kombi i sedan różniły się konstrukcją dopiero od linii trzeciego słupka dachowego, kombi GD jest węższe i różni się od sedana GD wszystkimi blachami nadwozia poza przednią maską. Początkowo Impreza WRX dostępna była wyłącznie z silnikiem o mocy 218KM, przeniesionym bezpośrednio z poprzedniego modelu. Dopiero w roku 2003, zwiększono moc silnika z WRX do 225 KM, za pomocą wymiany elektroniki sterującej. Równocześnie zrezygnowano ze wzbudzających kontrowersje okrągłych lamp przednich i zastąpiono je bardziej standardowymi lampami z charakterystyczną łezką - stąd model ten nazywany jest "blob eye" (ang. "blob": "kropla"). Mięliśmy okazje "gościć" w naszym Komisie bardzo ciekawy egzemplarz z roku 2003, o którym warto napisać kilka zdań. Zacznijmy od motoru, który napędza tę Imprezę. O ile "wnętrzności" pozostały seryjne, większość oprzyrządowania pozostała zmodyfikowana. Do wtryskiwaczy STi o przepustowości 550cc paliwo tłoczy pompa Walbro 255. Taki zestaw dostarcza duże ilości paliwa, które należało uzupełnić odpowiednią dawkę powietrza. Tę rolę idealnie spełnia profesjonalny dolot K&N i duża chłodnica powietrza, która dumnie spogląda przez przedni zderzak. Turbina pozbywa się spalin przez polerowane kanały kolektora wydechowego, dodatkowo został zamontowany zawór "BLOWW UP", który robi fajny efekt akustyczny. Cały ten zestaw został oczywiście prawidłowo zestrojony przez MAPTEK. Zadbano również o ekonomię :), w tym celu zamontowano profesjonalną instalacje gazową dzięki której samochód nadaje się do codziennej jazdy bez zauważalnego ubytku mocy.
Przyjrzyjmy się teraz wyglądowi zewnętrznemu. Kultowe skrzydło od razu przyciąga uwagę. To dość częsty widok - taka moda. Poza tym auto posiada bardzo ciekawe dodatki stylistyczne. Z przodu zagościła karbonowa maska i wlot powietrza. Przód mamy opisany, więc przejdźmy do linii bocznej. Tutaj uwagę zwracają unikalne, wykonane na zamówienie zintegrowane z nadwoziem progi STi dokładki,w tylnej części nadwozia oprócz spoilera na klapie,mała lotka dachowa Ureshii oraz trzecie światło stop. Wizualizację zewnętrzną auta podkreśla czarny dach i tylna klapa. Samochód pomalowano na bardzo rzadki kolor Biały "KAMELEON", który różni się barwą w zależności od konta padania światła (biały, różowy lub zielony). Słów kilka jeszcze o kołach - te piękne felgi to oczywiście TENZO R w rozmiarze 17x7.5, w kolorze białym z czerwonymi ringami. Felgi ubrano w opony o rozmiarze 225/45/17 i zamontowano je na osiach na imbusowych śrubach Rays.
Zajrzyjmy jeszcze do środka. Tutaj odnajdziemy kultowy zestaw - piękne, czarne kubły SPARCO. Kierownica oraz gałka zmiany biegów MOMO. Dodatkowe wskaźniki umiejscowione na lewym słupku, za sprzęt CAR-AUDIO odpowiedzialny jest JVC z dotykowym ekranem.
Czy opinia właściciela oddaje faktyczny stan auta? Moim zdaniem zdecydowanie nie - jest to jedna z ciekawszych Imprez jakie widziałem w życiu.