dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
Porsche 912

Porsche 912


912 - słabszy brat Porsche 911W roku 1965 firma Porsche zakończyła produkcję kultowego modelu 356, tym samym na rynku jedynym oferowanym modelem była droższa 911-stka. Aby zapobiec spadkowi sprzedaży wprowadzono do sprzedaży nowy model samochodu w przystępniejszej cenie. Nowe Porsche 912 było czteromiejscowym sportowym kompaktem z zewnątrz identycznym jak model 911, różnice zaczynają się od silnika. W 912 w porównaniu z sześciocylindrową 911-stką, zastosowano mniejszy czterocylindrowy silnik boxer ze starszego modelu 356.

Ta zmiana spowodowała, że samochód zużywał tylko 8l/100 km, co było wynikiem połączenia wydajnego silnika, niskiej masy i niskiego współczynnika oporu powietrza. Niższa cena samochodu wynikała również ze zmniejszenia ilości elementów wyposażenia dostępnych w wersji standardowej. Niższa cena spowodowała, że samochód początkowo sprzedawał się lepiej od 911. Istniały dwie wersje modelu 912 – Coupé i Targa, obie produkowane były z czterocylindrowym silnikiem boxer chłodzonym powietrzem o pojemności 1582 cm3. Silnik oraz manualna, pięciobiegowa skrzynia biegów została umieszczona z tyłu samochodu, podobnie jak w 911. Moc maksymalna oscylowała w granicach 90 KM, przy 5800 obr/min. Samochód osiągał prędkość maksymalną 185 km/h.

Długość Porsche 912 to 4135 mm, szerokość 1600 mm a wysokość 1320mm. Kiedy rodzinę modeli 911 uzupełniono o wersję 911S oraz tańszą 911T, zapadła decyzja o zakończeniu produkcji modelu 912. Produkcję zaprzestano w 1970 roku ilością 27 738 modelu Coupé oraz 2562 wersji Targa. Na jego miejsce wprowadzono tańszy w produkcji model 914. Po sześciu latach od zakończenia produkcji 912-stki, w roku 1976 na rynek północnoamerykański został na nowo wprowadzony jako model 912E Coupé. Powodem było zapotrzebowanie rynku północnoamerykańskiego na tańsze Porsche. Firma bowiem przygotowywała się w tym okresie do wprowadzenia na miejsce 914 całkiem nowego modelu 924. Nowe 912E posiadało nadwozie "G-Series" od 911, było napędzane chłodzonym powietrzem silnikiem Volkswagena, używanego w ostatnich rocznikach 914/4 o pojemności 1972 cm3. Oficjalne dane mówią o powstaniu łącznie 2.099 sztuk modelu 912E, i sprzedaży ich na terenie Stanów Zjednoczonych.

Zbigniew Wilk