Rejestracja pojazdu jako zabytek cd.
Aby pojazd mógł zostać zarejestrowany musimy przygotować sporo dokumentów.
poniżej przedstawimy kolejność czynności umożliwiających zakończenie całej procedury.
- Jeśli nasz samochód kupiliśmy poza granicami naszego kraju podstawową czynnością zanim udamy się do jakiegokolwiek urzędu będzie przetłumaczenie umów kupna sprzedaży lub też faktury zakupowej, a także podstawowych dokumentów samochodu tj .dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu. Warto poszukać firmy zajmującej się tłumaczeniami wielojęzycznymi gdyż takie naogół mają umowy i pomimo doliczanej prowizji i tak cała procedura wyjdzie nas taniej. Spodziewać się można kosztów ok 150 - 300 zł .
- Następnie należy udać się do odpowiedniego ze względu na miejsce zameldowania urzędu celnego w celu złożenia deklaracji oraz uiszczenia należnej opłaty akcyzowej.
Obowiązują dwie stawki akcyzy
pierwsza - 3,1 % - dla samochodów o pojemności poniżej 2 litrów,
druga - 18,6% - dla samochodów o pojemności powyżej 2 litrów.
W przypadku sprowadzenia pojazdu z poza Unii Europejskiej należy przygotować się na opłacenie cła uzależnionego od wartości pojazdu.
- Kolejna czynność to opłata 23 % podatku VAT. Dla samochodów sprowadzonych z jednego z krajów należących do Unii należy złożyć druk VAT-25 a następnie odebrać potwierdzenie zwolnienia bez którego nie jesteśmy pojazdu zarejestrować. Koszt wydania zaświadczenia ok 160 zł.
- Można spróbować zmniejszyć koszt uzyskując zwolnienie z akcyzy oraz zmniejszenie stawki VAT do 8% poprzez odprawę pojazdu jako "kolekcjonerskiego", warto w takim przypadku uiścić dodatkowo opłatę agencji celnej i zlecić przygotowanie dokumentów jej pracownikowi.
- W przypadku zakupu pojazdu w naszym kraju poprzednie czynności mamy z głowy a co za tym idzie zmniejszamy od razu wszystkie koszty - pozostaje nam jednak opłacenie Podatku Od Czynności Cywilno Prawnych w wysokości 2% i nie należy o tym zapominać gdyż mamy na to tylko 14 dni od momentu zakupu. Nie dotyczy to wprawdzie umów poniżej tysiąca złotych , ale trudno będzie wytłumaczyć niską wartość zakupu nie posiadając odpowiedniej opinii rzeczozawcy /koszt 300 - 500 zł/
- Następnym naszym działaniem powinno być uzyskanie ogędzin które wykona biegły
rzeczoznawca z dziedziny historii motoryzacji. Jego opinia potwierdzi że nasz pojazd spełnia kryteria pozwalające na rejestrację jako zabytek. Koszt wykonania takiego dokumentu 150 - 500 zł.
- Kolejny niezbędny dokument to Karta Ewindencyjna Zabytku Ruchomego potocznie zwana "Białą Kartą". Możemy wypełnić ją osobiście bez niczyjej pomocy co pozwoli zaoszczędzić ok 300 - 400 zł, ale można to zlecić podczas sporządzania oględzin biegłemu rzeczoznawcy. Niby drożej ale mamy gwarancję poprawności sporządzenia, a opinię i tak musimy uzyskać - wystarczy tylko ponegocjować ;-)
- Wszystkie zebrane dokumenty przedstawiamy Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków aby uzyskać potwierdzenie wpisania pojazdu do ewidencji zabytków.
Sam koszt uzyskania wpisu jest symboliczny 5,50 pln plus ewentualnie koszty przesłania zawiadomienia.
- Ostatnią czynnością przed udaniem się do Urzędu kominikacji będzie wykonanie przeglądu technicznego do jakiego uprawniona jest Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów
W trakcie musimy wypełnić odpowiedni wniosek zawierający prawie osiemdziesiąt pytań ale nie powinnyśmy z tym mieć większych problemów. Nie ma formalnych przeciwskazań aby część pytań pozostał bez odpowiedzi.
Uzyskanie pozytywnego wyniku przeglądu też nie powinno być szczególnie trudne, bo przecież o stan pojazdu zadbaliśmy sami spędzając z naszym "cacuszkiem" wiele godzin, a jeśli nie spełnimy wspłczesnych kryteriów po prostu dostaniemy pewne ograniczenia. np. słabe hamulce = ograniczenie prędkości /nawet do 10 km/h/ i zakaz korzystania z autostarad. niedostateczne oświetlene = zakaz poruszania się po zmierzchu. Wyposażeni we wszystkie opisane wcześniej dokumenty wraz z dodatkowo uzyskanym w Stacji Kontroli Pojazdów zaświadczeniem o wykonanym badaniu technicznym, zaświadczeniem potwierdzającym wykonanie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi i oceną stanu technicznego pojazdu zabytkowego udajemy się do właściwego Urzędu Wojewódzkiego lub Starostwa Powiatowego wypełniamy wniosek o rejestrację pojazdu nie i nie zapomnijmy zabrać dowodu tożsamości oraz tablic rejestracyjnych o ile pojazd był w takie wyposażony / jeśli nie mamy takowych przedstawiamy odpowiednie oświadczenie/
Od momentu złożenia wniosku i wszystkich dokumentów minie ok miesiąca zanim uzyskamy tablice oraz tymczasowy dowód rejestracyjny. Aby otrzymać stały dowód rejestarcyjny trzeba będzie jeszcze uzbroić się w cierpliwość na kolejne 2 - 3 tygodnie.
i już.!
wildern 2012