Fiat 133
FIAT 133, to niezwykle rzadko spotykane auto kojarzące się z modelem 127. Prezentowany model to wyprodukowany w roku 1977 samochód osobowy o numerze nadwozia SEATDB113306. Już sam numer VIN sugeruje nam związek z marką SEAT.
Prezentowany FIAT, jest w rzeczywistości konstrukcją SEAT-a, bazującą na Fiacie 850. Samochód został zaprezentowany po raz pierwszy w maju 1974 roku podczas Motor Show w Barcelonie. Model 133 sprzedawany był pod marką FIAT i SEAT. W Barcelonie przedstawiony został jako SEAT i skierowany był do odbiorców na rynku Hiszpańskim, którym odpowiadała stylistyka Fiata 126, jednak szukali czegoś większego niż 126 czy 850. FIAT/SEAT 133 był stylistyczną mieszanką modeli 126, 127 i 128.
Stylistyka FIATA 127 widoczna jest z profilu, natomiast przód i tył nadwozia przypomina Fiata 126. Konstruktorzy przy budowie modelu 133, odeszli od popularnej w tym okresie koncepcji budowy samochodów z jednostką napędową umieszczona z przodu i napędem na koła przednie jak w Fiacie 127 czy Renault 5.
Technologicznie nowy FIAT bazował na modelu 850, z którego pochodzi płyta podłogowa, silnik i 4-biegowa skrzynia. Jednostka napędowa została umieszczony z tyłu i napędza koła tylne. Podwozie samochodu FIAT/SEAT 850 było podobne konstrukcyjnie jednak o wiele nowocześniejsze od podwozia FIATA 500/126.
Taka platforma i nowe nadwozie pozwoliło uzyskać wymiary auta zbliżone do FIATA 127, czyli o wiele większe od 126. Głównym powodem odejścia od koncepcji budowy samochodu z silnikiem umieszczonym z przodu, były względy ekonomiczne i praktyczne. Powstał bowiem nowocześnie wyglądający samochód, bazujący na sprawdzonych i wdrożonych do produkcji podzespołach, bez konieczności wymiany całej lini technologicznej.
Seat bowiem produkował różne wersje modelu 850 już od roku 1964. Czterocylindrowy silnik, pochodził z FIAT-a 850 Sport Coupe. Miał pojemność 843 cm3 i moc 34 KM oraz 903 cm3 i moc 39 KM. W Hiszpanii model 133 produkowany był do roku 1980 z czego około 127 000 wyeksportowano, głównie pod logo FIAT-a.
Produkcję zakończono po wejściu na rynek nowego Fiata Panda, produkowanego w Hiszpanii jako SEAT Marbella. Model 133 produkowany był również w zakładach FIAT-a w Argentynie do roku 1985, gdzie powstała najmocniejsza, sportowa wersja IAVA z obniżonym zawieszeniem i hamulcami tarczowymi z przodu pochodzącymi z FIAT-a 850 Spider oraz silnikiem o pojemności 903 cm3 osiągającym moc 50 KM (36,5 kW) przy 6500 obr/min.
Ostatnie FIAT-y/Seat-y 133 zeszły z taśm produkcyjnych w roku 1994 w egipskich zakładach El Nasr.
Zbigniew Wilk
Polub demot.pl na Facebooku