WAZ 2103 czyli Łada 1500
Łada 1500 była eksportową wersją produkowanego seryjnie od 1973 roku w ZSRR samochodu WAZ 2103 Żiguli. Samochód, podobnie jak jego starszy brat, model 2101, były produkowane na podstawie zakupionych od Fiata licencji.
Tutaj jednak należy zwrócić uwagę na fakt, że samochody te zostały zmodyfikowane zgodnie z zapotrzebowaniem radzieckiego rynku. Ostatecznie "luksusowa" wersja WAZ 2103 stanowiła odpowiednik Fiata 124S Special, opracowanego w zakładach Fiat we współpracy z sowieckimi konstruktorami. 2103 był więc lepiej wyposażoną i znacznie mocniejszą wersją produkowanego od 1970 modelu 2101. Rozróżnienie tych dwóch samochodów nie stanowi żadnego problemu. 2103 posiada prostokątną chromowaną kratę wlotu powietrza do chłodnicy, w której zamontowane zostały cztery okrągłe reflektory, gdzie w przypadku 2101 znajdują się tylko dwa. Przeprojektowany został także znak firmowy Łady. Po bokach samochodu zainstalowano dodatkowe chromowane listwy poprowadzone pod klamkami, a kierunkowskazy błotników przednich otrzymały formę równoległoboków zamiast okrągłej jak w 2101. Natomiast tył pojazdu otrzymał nowe większe lampy zespolone.
Zmiany nie ominęły również wnętrza, tutaj zastosowano nowy wzór deski rozdzielczej, w której dodatkowo zamontowany został obrotomierz. Zmieniono także sposób uruchamiania spryskiwacza szyby czołowej na nożną pompkę (do 1980 roku, kiedy spryskiwacz zmieniono na elektryczny) w porównaniu do ręcznej pompki z modelu 2101. Samochód otrzymał zmodernizowany silnik o zwiększonej pojemności 1,5 l i mocy 75 KM. Mocniejsza jednostka napędowa, lepsze osiągi (większa prędkość maksymalna) wymusiły również konieczność ulepszenia układu hamulcowego. W wersjach eksportowych stosowane były także słabsze silniki 1.3 o mocy 69 KM oraz 1.2 o mocy 64 KM.
Pierwsze auta zjechały z taśm montażowych pod koniec 1972 roku. Były to modele przejściowe WAZ 2103W, w których stosowano starsze elementów wyposażenia. Seryjną produkcję modelu WAZ-2103 rozpoczęto z początkiem 1973 roku. Łada 2103 była droższa od 2101 i na początku produkcji kosztowała 7500 rubli (zwykły model 2101 - 5500 rubli). Samochód przez wiele lat produkcji nie przechodził większych modernizacji. W 1976 zmieniono gaźnik, w 1977 roku zmieniono instalację elektryczną oraz kolejny raz w 1982 zastosowano gaźnik serii Ozon od WAZ-a 2107. Produkcję Łady 2103 zakończono w roku 1984. W przeciągu 12 lat produkcji modelu WAZ 2103, z Wołżańskiej Fabryki Samochodów wyjechało 1 304 899 egzemplarzy tego samochodu. Następcą WAZ-a 2103 był WAZ 2106, jednak przez dłuższy czas oba te auta produkowane były jednocześnie.
Zbigniew Wilk