dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
mini

Mini


Pierwsza generacja Mini to bez wątpienia samochód kultowy. Klasyczna rozpoznawalna na całym świecie sylwetka stała się ikoną kultury masowej lat 60 ubiegłego wieku. Auto zyskało ogromną popularność w opiniotwórczych kręgach gwiazd muzyki i filmu. Samochód wszedł do produkcji w 1959 roku, jednak nazwy Mini po raz pierwszy użyto dopiero w 1961 roku. Wcześniej samochód produkowany był pod dwoma imionami: Austin Seven oraz Morris Mini Minor. Marki te należały do jednego koncernu a mianowicie British Motor Corporation (BMC). Główną przyczyną powstania tego małolitrażowego pojazdu był kryzys paliwowy. Nadwozie o swoim charakterystycznym wyglądzie i niepowtarzalnym stylu zostało zaprojektowane przez Aleca Issigonisa.

 

 

Pierwotnie pojazd produkowany był w Wielkiej Brytanii jednak ogromna popularność spowodowała, że samochody te powstawały również w innych krajach jak m.in. Hiszpania, Belgia, Australia, RPA a nawet Urugwaj czy Wenezuela. Samochód wyposażono w standardowy czterocylindrowy silnik montowany poprzecznie z przodu nadwozia i chłodzony cieczą. Silnik połączony był z czterostopniową skrzynią biegów zblokowaną z mechanizmem różnicowym, umieszczoną pod nim w misie olejowej i połączoną z centralnym układem smarowania olejem. Napęd za pośrednictwem półosi przenoszony był na koła przednie. W zawieszeniu Mini odstąpiono od tradycyjnych sprężyn zastępując je gumowymi stożkami. W efekcie pozwalało to na jazdę po wyboistych nawierzchniach i łatwym pokonywaniu ciasnych zakrętów, jednak ich sztywność powodowała, że pojazd podskakiwał jak piłka. W połączeniu z kołami umieszczonymi niemal w narożnikach podwozia, kierowca mógł mieć uczucie kierowania gokartem. Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom technicznym, udało się jednak wygospodarować sporo miejsca dla pasażerów i bagażu, pomimo tak niewielkich rozmiarów auta.

Mini pierwszej generacji doczekał się trzech modernizacji i w niezmienionym stylu, przez koncern BCM oraz jego następców był produkowany aż do 2000 roku, kiedy został zastąpiony przez zupełnie nowy model, produkowany przez firmę BMW, nowego właściciela marki MINI. Samochód na przestrzeni lat produkowany był również w różnych wersjach nadwoziowych, m.in. kombi, van, pickup oraz w wersji buggy o nazwie Mini Moke, początkowo przeznaczonej dla Armii Brytyjskiej, jednak ostatecznie skierowanej na rynek cywilny. Dostępne były również wersje sportowe Mini Cooper i Mini Cooper S, które odnosiły ogromne sukcesy w sporcie. O znaczeniu Mini i wkładzie w rozwój motoryzacji oraz popularności wśród kierowców, świadczyć może fakt, że w międzynarodowym konkursie na "Samochód XX wieku" Mini zajął drugie miejsce, ustępując tyko FORD-owi typu T.


Zbigniew Wilk

 

Polub demot.pl na Facebooku