Chevrolet Caprice - Pierwsza generacja.
Chevrolet Caprice wszedł do produkcji w 1965 roku, jako luksusowa wersja Impali. Jednak już w 1966 sprzedawany był jako niezależny model, występujący w trzech wersjach: 2-drzwiowy i 4-drzwiowy hardtop oraz jako kombi (Station Wagon).
Jedną z historii mówiących o pochodzeniu nazwy samochodu jest teza, o tym że została ona zaczerpnięta od nazwy eleganckiej nowojorskiej restauracji, do której uczęszczał Bob Lund, ówczesny główny dyrektor sprzedaży w koncernie Chevroleta. Inna natomiast mówi, że nazwa zapewne przyjęta została od imienia córki, Jamesa P. Chapmana, Caprice Chapman. Pomijając kwestię pochodzenia nazwy, ważnym jest, że auto zostało dobrze przyjęte przez klientów, pomimo że model sedan był droższy o 200 dolarów od 4-drzwiowego Chevy Impala kosztującego 2,742 dolarów. Samochód z wejściem na rynek charakteryzował się świetnym wyposażeniem, znacznie lepszymi materiałami wykorzystanymi do wykończenia wnętrza, oraz lepszym wykonaniem w porównaniu z standardowym modelem Impala. Pierwsze modele były wyposażone w silnik V8 o pojemności 6,5 L i mocy 325 KM (242 kW). Caprice dostępny był również z nowym siedmiolitrowym silnikiem Turbo Jet o mocy 425 KM (317 kW), współpracującym z czterobiegową manualną skrzynią biegów. Co ciekawe sukces rynkowy i największą sprzedaż osiągnął model ze standardowym typem silnika sprzężonym z dostępną opcjonalnie automatyczną skrzynią biegów, winylowym dachem i wspomaganiem kierownicy. Ciekawostką jest także, że wersja z pełnym wyposażeniem mogła z powodzeniem konkurować, ze znacznie droższym w tym okresie Cadillakiem DeVille. Do roku 1971, kiedy wprowadzono do produkcji drugą generację Caprice, samochód każdego roku przechodził wiele modyfikacji i udoskonaleń. Zmieniano zderzaki, wloty powietrza, rodzaj świateł, modyfikowano linię nadwozia, stosowane różne jednostki napędowe i wyposażenie. W 1971 Caprice został całkowicie przeprojektowany, modele produkowane do 1976 określane są już jako auta drugiej generacji. Chevy Caprice w swojej pierwszej wersji z potężnym silnikiem V8, jest do dzisiaj uznawany za samochód, odzwierciedlający typowy, amerykański styl i mający liczne grono fanów.
Zbigniew Wilk