Piaggio APE
Marka Piaggio, kojarzy się głównie z klasycznym skuterem Vespa, niezwykle popularnym w latach 50-tych ubiegłego wieku. Firma powstała jednak znacznie wcześniej. Rinaldo Piaggio, założył ją w 1884 roku, produkując początkowo lokomotywy i wagony kolejowe, a także wyroby z drewna i statki. W okresie I Wojny Światowej firma nastawiła się na działalność w branży lotniczej, którą kontynuowała również w okresie międzywojennym, stając się potentatem w produkcji śmigieł. Podczas II Wojny Światowej produkowano głównie samoloty wojskowe. Po wojnie odbudowano zniszczone w wyniku działań aliantów zakłady, a Piaggio rozpoczęło produkcję pojazdów cywilnych. Produkcja skuterów i innych lekkich pojazdów była strzałem w dziesiątkę. Kraj dotknięty przez wojnę, potrzebował tanich środków transportu jakie oferowała firma Piaggio, będących alternatywą dla samochodów.
Jednym z produkowanych pojazdów był dostawczy APE. W 1947 roku, wynalazca Vespy, projektant samolotów Corradino D'Ascanio, wpadł na pomysł aby zbudować na bazie Vespy, lekki trójkołowy pojazd użytkowy. Pomysł, został zaakceptowany przez Enrico Piaggio, syna założyciela firmy i w 1948 roku, rozpoczęto ich produkcję. Pierwsze modele były, w sprzedawane jako VespaCar lub TriVespa i posiadały zmodyfikowaną ramę Vespy z dołożoną tylną osią z dwoma kołami, na której montowano płaską skrzynię ładunkową. Pierwszy APE posiadał silnik o pojemności 50 cm, później zaczęto stosować większe i mocniejsze jednostki. W 1964 roku Ape D, otrzymał kabinę, która miała chronić kierowcę przed czynnikami zewnętrznymi. Ta wersja APE została zaprojektowana, dla jednej osoby, ale mogła pomieścić również pasażera. Drzwi znajdują się z każdej strony, dzięki czemu można szybciej wydostać się z pojazdu podczas wykonywania dostaw po różnych stronach drogi. APE świetnie sprawdzał się jako, miejski pojazd dostawczy, idealny na wąskie włoskie uliczki. poza miastem, załadowany, a zwłaszcza na wzniesieniach, nie radził sobie już tak dobrze. Nie do tego jednak został stworzony.
APE, w różnych konfiguracjach, produkowany jest do dzisiaj głównie w Indiach, gdzie wciąż dostępna jest wersja klasyczna APE Calessino, która wygląda jak ta z lat pięćdziesiątych. APE Calessino, wyprodukowano także w limitowanej wersji elektrycznej. Na zakończenie dodać należy, że na pięciu kontynentach jeździ prawie dwa miliony niepozornych Piaggio APE.
Zbigniew Wilk
Fotografie: autor
Polub demot.pl na Facebooku