Stadion Narodowy w Warszawie.
Ponad dwa lata budowy i wreszcie jest nasza duma - największy i najwspanialszy obiekt sportowy w kraju - Narodowy Stadion piłkarski w Warszawie stylizacją nawiązujący do barw flagi narodowej - bieli i czerwieni. Został zaprojektowany w ramach programu budowy stadionów na Euro 2012, przez konsorcjum utworzone przez polską firmę JSK Architekci sp z o.o., oraz niemieckie Gerkan Marg und Partner International GmbH przy współpracy Schlaich Bergermann und Partner. Powstał na terenie zajmowanym do niedawna przez Stadion X cio-lecia,(popularna dziesięciolatka) - będący jeszcz nie tak dawno głównym centrum handlu hurtowego produktów chińskiego pochodzenia a jeszcze wcześniej na początku lat dziewięćdziesiątych wszelkiego rodzaju towarów i to głównie nielegalnego importu z krajów byłego Związku Radzieckiego.
Do budowy wykorzystano nieckę starego stadionu ale płyta samego boiska umiejscowiona została osiem metrów wyżej. Pod nią znajdują się dwupozomowe parkingi na samochody osobowe. Na terenie obiektu przygotowano prawie 1800 miejsc parkingowych. Fasada zewnętrzna mająca w zamyśle symbolizować łopoczącą flagę wykonana została z płyt aluminiowych których część polakierowano na czerwono. Stadion pomieści na trybunach ponad 58 tysięcy osób, z czego wydzielono miejsca dla 106 osób niepełnosprawnych. W lozach klasy VIP znajdzie się miejsce dla 800 osób, zaś klasa premium pomieści 4600 osob. Oglądanie imprez sportowych mają ułatwić 4 gigantyczne ekrany LED pozwalające śledzić to co się dzieje na płycie boiska nawet z najdalej położonych miejsc na trybunach.
Firmy budujące obiekt musiały zmierzyć się ze sporym wyzwaniem gdyż korona starego stadionu powstała po wojnie z gruzów warszawskich budynków, więc nie znana była struktura oraz nośność gruntu na którym posadowiony miał być nowy obiekt. Jednak firmom budujacym stadion (Konsorcjum Alpine, Hydrobudowa, PBG) udało się uporać z problemem wykonując głębokie palowanie wzmacniające całość konstrukcji. Część nasypów została dzięki temu wykorzystana jako owałowanie co przyspieszyło wykonywanie prac.
Budowa rozpoczęła się w 2008 roku i trwała jak na polskie warunku dość krótko bo tylko trzy lata. Koszt całej inwestycji również zgodny z polskimi realiami - ok. dwa miliardy pln.
wildern 2012
Polub demot.pl na Facebooku