Rejestracja pojazdu jako zabytek.
Wiele jest niedopowiedzeń oraz mitycznych teorii związanych z rejestracją samochodu zabytkowego. Bardzo często zdarza się również że taką wiedzą nie dysponują nawet pracownicy urzędów komunikacji czyli właśnie ci którzy powinni nam w tym procesie pomóc. Wynika to poniekąd z niejasności oraz sprzeczności wynikających z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym regulujące sposób dopuszczenia do ruchu pojazdów samochodowych. Niespójność przepisów jest na tyle bulwersująca dla posiadaczy pojazdów podlegających ustawowej ochronie gdyż wymaga od nich z jednej strony ochrony posiadanego pojazdu, a z drugiej żąda wniesienia opłaty recyklingowej, mającej w założeniu gwarantować właściwą utylizację rejestrowanego auta. I gdzie tu logika ?
Ogólnie aby otrzymać upragnione przez wielu tablice w kolorze żółtym auto powinno - posiadać minimum 25 lat - model nie powinien być wytwarzany od 15 lat - oryginalne podzespoły powinny stanowić minimum 75 % wszystkich części pojazdu
Należy tutaj zaznaczyć że ten ostatni wymóg pozwala na dość istotne zmiany powodujące to że spotkać można auta z żółtymi tablicami dość znacznie odbiegające od oryginału opuszczającego niegdyś fabrykę - a szkoda bo chyba nie oto chodzi.
Jeśli wiek naszego pojazdu nie jest większy niż wymagane 25 lat to też mamy szansę na rejestrację, trzeba tylko udowodnić /najczęściej opinią rzeczoznawcy/ jedną z wymienionych poniżej cech.
a. zastosowano w jego konstrukcji innowacyjne rozwiązanie b. potwierdza uzyskanie znaczącego postępu w motoryzacji c. fizycznie uczestniczył w ważnym wydarzeniu historycznym d. był w posiadaniu lub eksploatacji przez postać ważną lub za taką uznaną
e. był uczestnikiem znaczących osiągnięć sportowych f. jest oryginalny lub podlegał odrestaurowaniu g. jest odtworzony ze stuprocentową dokładnością według technologii stosowanych w czasach gdy był produkowany.
Wymienione powyżej uzasadnienia umożliwiają nam rejestrację replik słynnych konstrukcji oraz pojazdów, które z jakiegoś powodu są wyjątkowe np. jeździł nimi ktoś bardzo znany lub zasłużony. Trzeba dodać, że część przywilejów przysługujących pojazdom zabytkowym uzyskuje się od momentu wpisania pojazdu do rejestru zabytków. Pamiętać, należy jednak o tym że wpisanie naszego samochodu w rejestr zabytków jest nieodwołalne - gdyż nie możemy naszego auta z niego usunąć. Coś, co raz zostało uznane za zabytek pozostaje nim na zawsze a my zgodnie z zapisami ustawy mamy obowiązek o niego dbać.
Jest kilka plusów
1. Nie ma wymogu przeróbki dostosowującej pojazd do wymaganych w Polsce warunków technicznych, aby nasz pojazd mógł być dopuszczony do ruchu drogowego – ważne szczególnie dla samochodów pochodzących z USA / posiadają one inne reflektory przednie i tylne oraz kierunkowskazy / oraz samochodów z Wielkiej Brytanii /czyli tych w których kierownica znajduje się z prawej strony/. 2. Mamy prawne zezwolenie na poruszanie się po drogach publicznych samochodami z wyposażeniem pojazdów uprzywilejowanych /sygnały świetlne i dźwiękowe, używane przez policję, pogotowie czy straż pożarną ale muszą one być wyłączone/, oczywiście o ile są oryginalne.
3. Zniesiony jest wymóg corocznej kontroli technicznej - wykonany przegląd jest ważny bezterminowo /co pozwala zaoszczędzić ok sto złotych na rok/4. Niższe składki ubezpieczeniowe OC w niektórych towarzystwach ubezpieczeniowych..
oraz umożliwienie wykupienia polisy na krótszy okes np. na kilka miesięcy.5. W sytuacji zaistnienia szkody z tytułu stłuczki lub utraty pojazdu w innych okolicznościach możliwość zwrotu rzeczywistych kosztów odtworzeniowych.
6. Dzięki ustawie z dnia 7 kwietnia 2011 r. możliwość okazjonalnego bezkoncesyjnego przewozu osób /maksymalnie siedmiu/ pojazdem zabytkowym.
7. W przypadku samochodów nie starszych niż czterdzieści lat zniesienie obowiązku utzymania ciagu polis OC 8 Nobilitacja - może to się wydawać nieprawdopodobnym ale dla wielu zółte tablice dodają prestiżu.
Jest też kilka ujemnych aspektów takiego sposobu rejestracj o czym nie można zapominać:
1. Znacznie wydłuża sie proces rejestracji z uwagi na konieczność uzyskania szeregu niezbędnych dokumentów
2. Znacznie wyższe koszty rejestracji oraz z uwagi na wymienione wcześniej opinie koszty przygotowawcze
3. Brak możliwości uzyskania indywidualnych numerów co jest możliwe w przypadku zwykłych białych tablic./ np niektórzy lubią mieć napis " MOJA FURA ONE"
4. O czym już wspominaliśmy raz zarejestrowany pojazd jako zabytkowy zostanie zabytkiem na zawsze co skutkuje uawowym obowiązkiem odpowiedniego traktowania.
/ no chyba, że utraci cechy pojazdu zabytkowego - wówczas można wykreślić go z ewidencji i zarejestrować "normalnie" :-)/
wildern 2012