Mercedes serii 300 "ADENAUER"
Po zakończeniu drugiej wojny światowej przemysł niemiecki prawie nie istniał. Dzięki środkom pomocowym z USA w pierwszej fazie udało sie przywrócić w kiarę normalne funkcjonowanie gospodarki. Dlatego wielkim zaskoczeniem dla większości ludzi związanych z branżą motoryzacyjną było zaprezentowanie podczas salonu samochodowego Frankfurt 1951 nowego modelu marki Mercedes, a mianowicie Serii 300. Zniszczony praktycznie w stu procentach koncern w szybkim tempie odzyskał możliwości produkcyjne wypuszczając na rynek model 170 będący obok produkowanego przez VW "garbusa" najpopularniejszym samochodem. Seria 300 konstrukcyjnie i z wyglądu zewnętrznego nawiązywała do samochodów z lat trzydziestych. Wydatne błotniki z osadzonymi w nich dużymi reflektorami, pokaźnych rozmiarów wydłużona maska z olbrzymią atrapą i logiem - to wszystko zabudowane na solidnej ramie. Jak na owe czasy był to bez wątpienia najdrożśzy i jednocześnie najbardziej luksusowy a przy tym najładniejszy samochód produkowany w europie /no może ustępował tylko modelom marki Rolls-Royce/, a tym właśnie modelem Mercedes-Benz planował podbić również USA gdzie właśnie rozpoczęła się motoryzacyjna hossa zakupowa żądnych życia i luksusu amerykanów. W trzysetce pracowała rzędowa sześciocylindrowa jednostka benzynowa, dysponująca mocą 125KM, pozwalająca się rozpędzić do prędkości 160 km/h, co biorąc pod uwagę masę limuzyny wynoszącą nieco więcej niż 1800 kg było doskonałym wynikiem. Jak na owe czasy było to jedno z najszybszych i największych aut pochodzących z seryjnej produkcji, bijącym komfortem wszystkich rywali. Wynika to poniekąd z gabarytów pojazdu którego długość przekraczała 5 m przy rozstawie 3050 mm między osiami. Luksusowe i obszerne wnętrze auta zostało wykończone z najwyższej jakości materiałów. Skóra, szlachetne drewno na ramy okienne i deskę rozdzielczą, mnóstwo chromowanych detali, doskonałe wyciszenie środka, wszystko to spowodowało że samochód ten jako "służbówkę" wykorzystywało wiele znakomitości tamtych czasów. Stąd też wzięła się potoczna nazwa modelu 300, jako że takiego Mercedesa używał ówczesny kanclerz Niemiec Konrad Adenauer. "Adenauerem" podróżowali m.in.: szach Iranu Reza Pahlavi, cesarz Etiopii Haile Selasie, cesarz Japonii Hirohito, król Grecji Paweł I, a także takie ówczesne sławy jak Clark Gable czy Gary Cooper. Odnaleziony model to "Adenauer" 300 C z 1955 r, wersja ta była w produkcji od września 1955 do lipca 1957 roku. Warta była jak na owe czasy gigantyczną sumę - 23 500 Marek Niemieckich. Jest to pierwsze niemieckie auto spredawane ze skrzynią automatyczną. Niestety firma Mercedes nie zdążyła przed rozpoczęciem produkcji opracować swojej przekładni i zmuszona była wykorzystać konstrukcję amerykańską (Detroit Gear Division). Skrzynia jest 3-biegowa, dźwignia znajduje się przy kolumnie kierownicy i tu ciekawostka - drążek zmiany biegów służy jednocześnie do uruchamiania samochodu (w położeniu N należy dzwignię pociągnąć do siebie). Oprócz "automatu" oferowana była także /ale na życzenie / skrzynia ręczna 4-biegowa. Innym ciekawym rozwiązaniem to auto wyposażone jest w elektryczną regulację poziomowania tylnego zawieszenia. Ta funkcja pozwala podnieść nieco tył auta przy pełnym załadunku. Opisywany "Adenauer" Model 300 Mercedes produkował od 1951 do 1962 roku. Zasadnicze zmiany wprowadzono dopiero w wersji D dostępnej od 1957 roku (wydłużona karoseria, zmieniony tył pojazdu, brak słupków środkowych, silnik z wtryskiem osiągający moc 160 KM). W sumie w ciągu 12 lat wyprodukowano 11 430 egz. "Adenauerów", w tym 707 kabrioletów.
Nasz Mercedes został niedawno odnaleziony i czeka go gruntowny remont, ponieważ obecny jego stan pozostawia wiele do życzenia acz kolwiek od czego mamy Polskich "Fachowców" :), na bieżąco będziemy redagować postępy renowacyjne.
wildern 2012