dziś jest:


Newsletter
Zapisz się na darmowy newsletter:

Dział informacyjny





przeglądaj
DeSoto Adventurer

DeSoto Adventurer


 

DeSoto Adventurer to samochód produkowany przez koncern Chrysler i sprzedawane pod marką DeSoto od 1956 do 1960 roku.
Adventurer z założenia miał być, wysokiej klasy sportowym czteroosobowym coupe, jednak z czasem zmieniła się koncepcja, przez co gama modeli wzrosła w 1957 roku o cabrio i hardtop, a w ostatnim 1960 roku, także o czterodrzwiowy sedan. Przez wszystkie lata produkcji, w modelu Adventurer stosowano najnowsze w tym okresie, często niekonwencjonalne rozwiązania, dbano także o najwyższy standard wykończenia auta. Adventurer pierwotnie sprzedawany był w limitowanej wersji, jako dwudrzwiowy czteroosobowy samochód typu coupe, dostępny tylko w białym, czarnym lub złotym kolorze. Model z pierwszej generacji lśnił chromem, miał potężny silnik Hemi V8, podwójne rury wydechowe, podwójne lusterka boczne, złote kołpaki, radio, elektryczny zegar, tapicerowaną deskę rozdzielczą oraz szereg innych elementów podnoszących standard wyposażenia. W pierwszym roku produkcji sprzedano łącznie 996 samochodów.


W 1957 roku Adventurer otrzymał lekklifting, natomiast duże zmiany nastąpiły w 1958 roku. Samochód otrzymał podwójne reflektory, nową kratę wlotu powietrza oraz szereg zmian wykończenia. Auto zadebiutowało w trakcie Chicago Auto Show w styczniu 1958 roku. Niestety silnik Hemi nie był już dostępny, dodatkowo modele oferowane z jednostkami zasilanymi wtryskiem paliwa, były drogie i okazały się kłopotliwe. W 1958 roku marka DeSoto odnotowała 62 procentowy spadek sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim. Nałożyły się na to problemy serwisowe, w połączeniu ze skutkami recesji w gospodarce. Rok później nastąpiły ograniczenia w produkcji, dostępnych opcjach i wyposażeniu samochodów. DeSoto sprzedawany był tylko w kilku kolorach z najbardziej podstawowym wyposażeniem. Próbowano wpłynąć na poprawienie wyników sprzedaży przez zastosowanie potężnej jednostki napędowej, auto otrzymało silnik V8, o mocy 350 KM (260 kW) przy 5000 obr/min. Niestety zabiegi te nie pomogły powstrzymać czterdziestoprocentowego spadku sprzedaży samochodów DeSoto. W ostatnim roku produkcji, Adventurer przestał być dostępny w wersji cabrio ale zyskał czterodrzwiowy


 

hardtop i sedan, wrócono także do koncepcji różnych opcji wyposażenia. Samochód

posiadał różne rodzaje tapicerki, dostępny był w różnych kolorach zamiast tradycyjnej kombinacji biało-czarny, a w silnikach V8 stosowano układ 4 gaźników, który zastąpił układ wtryskowy. Niestety, pogłoski, że Chrysler chce zakończyć historię marki DeSoto, wpłynęły na sprzedaż powodując, że większość klientów zdecydowało się na zakup innych samochodów koncernu GM. Chrysler w listopadzie 1960 roku, ogłosił koniec DeSoto, jednak produkcja była kontynuowana do wyczerpania zapasów części. Ostatnie modele DeSoto, zjechały z taśm montażowych w 1961 roku i oferowane były tylko w dwóch wersjach nadwozia. Mimo, krótkiego okresu produkcji auto zdążyło zapisać się na kartach historii motoryzacji. Wiele rozwiązań zastosowanych po raz pierwszy w DeSoto, znalazło później zastosowanie w innych samochodach. Niezapomniane pozostaną, także tylne światła w stylu ostrzy i charakterystyczny przód pojazdu. Widoczny na fotografiach model DeSoto Adventurer, to samochód z 1960 roku, sprowadzony z Kalifornii i wyceniany przez właściciela na około 45 000 złotych (99 000 SEK).
 

 

 

 

Zbigniew Wilk

 

Polub demot.pl na Facebooku